6. Ashram Sivananda (31 mei tot 7 juni) - Reisverslag uit Ko Pha-Ngan, Thailand van Gerrel en Paul Wissink - de Ridder - WaarBenJij.nu 6. Ashram Sivananda (31 mei tot 7 juni) - Reisverslag uit Ko Pha-Ngan, Thailand van Gerrel en Paul Wissink - de Ridder - WaarBenJij.nu

6. Ashram Sivananda (31 mei tot 7 juni)

Door: Gerrel Wissink en Paul de Ridder

Blijf op de hoogte en volg Gerrel en Paul

20 Juli 2014 | Thailand, Ko Pha-Ngan

Ons verblijf in Ashram Sivananda

We hebben een volle week doorgebracht in de Ashram Sivananda in Neyyar Dam (www.sivananda.org/ndam) voor een Yoga Vacation. Gerrel heeft wel vaker yoga cursussen gevolgd en zij wilde graag één of 2 weken naar een Ashram. Ik had wel eens wat aan yoga gedaan en was best nieuwsgierig of ik mee zou kunnen komen. Ik zou meedoen en als het niet beviel kon ik na 3 dagen afhaken. Omdat het huren van de Enfield motor in India zo goed bevallen was, zou ik dan een weekje kunnen gaan toeren.

De regels in deze Ashram zijn streng: je moet aan alle yoga en meditatie onderdelen deelnemen Het begint 's morgen om 5.20 met een luide bel. Geen alcohol of sigaretten, paren mogen niet paren, geen blote schouders en knieën en voor het verlaten van de Ashram heb je toestemming nodig. De soep wordt gelukkig niet zo heet gegeten. De regels zijn blijkbaar vooral om een duidelijke structuur te bieden (www.sivananda.org/india/ashram_rules_guidelines.html).

We komen aan op zaterdagnamiddag: Inchecken, foto maken en kamer inrichten. We hebben een ruime 2 persoonskamer met groot privé balkon. Aparte bedden die we naast elkaar schuiven, welbewust van de 1e overtreding….. Voor de overgang hebben we een flesje rum (2e overtreding) en cola. Op het balkon bereiden we ons zo op deze nieuwe ervaring. Bij aankomst hadden we al wat mensen in een tempel in een kronkel zien liggen en nu op het balkon horen we gezang en ook iets van optredens. Later bleek het de feestelijke weekafsluiting te zijn. Vanaf het balkon horen we ook volop de natuur. Veel vogels en gebrul van wat later leeuwen blijken te zijn.

Voor het slapen gaan maken we een planning voor de 1e dag: Paul zou om 5u opstaan, wat heel bijzonder is voor hem. Hij zou koffie maken met de reisboiler (overtreding 3 koffie en 4 boiler). Opstaan gaat boven verwachting. Koffie en een koekje (overtreding 5) en we zijn klaar.

Het programma van de 1e dag om 6 is wel gewijzigd. In plaats van Satsang (meditatie en zingen) in de tempel gaan we een wandeling langs het Neyyar Dam stuwmeer maken. Een mooie wandeling van plm. 30 min door een park tot langs het stuwmeer, op een punt met een mooi uitzicht over het meer en de omgeving. Daar volgt de 1e meditatie van de yoga vakantie week: op basalt stenen in een kleermakerszit?! Na een openingslied blijken we plm. 20 minuten stil te moeten zitten. Het zitten is erg ongemakkelijk, maar het uitzicht is mooi en de zon probeert achter de wolken op te komen. Na de stilteperiode volgt het zingen van onbegrijpelijke teksten (Sanskriet) onder begeleiding van ongelijk handgeklap. De volgende dag zal blijken dat ze een trommel misten.

Na de ceremonie en de wandeling terug is er om 7.30u thee onder een boom voor de tempel. Hier volgt ook een nadere kennismaking met de andere plm 30 "vakantiegangers". De meesten (60%) zijn vrouw van rond de dertig, afkomstig uit alle werelddelen: Japan, Australië, USA, Europa, Rusland/Oekraïne etc. Er is een Duits stel waarvan de vrouw zelf yoga lessen geeft. Er is Priya, een jonge vrouw uit Maleisië die met haar moeder deelneemt. Er is een oudere Duitser Hari die zelf een Yogacentrum in Varkala heeft (sharanagati-yogahaus.com) en hier komt om bij te komen en zijn Yoga vaardigheden te professionaliseren. En, er is het senioren stel uit Nederland……..!

Om 8u volgt de 1e yoga les: Paul in de tempel beneden voor beginners, Gerrel in de tempel boven voor gevorderden. De beginners les wordt gegeven door Annapoorna, een jonge vrouw uit de Oekraïne ( zij had ons tijdens de wandeling verstoord aangekeken: je mocht niet praten, (overtreding 6) en een atletische Fransman (zie foto podium annex altaar ashram). Na het zingen van “Om” en een openingslied volgt een groot aantal intensieve oefeningen; te beginnen met eenvoudige (alle oogbewegingen en nekbewegingen) al snel gevolgd door veel lastigere, t/m de lastige zonnegroet. Veel rekoefeningen voor nek, rug en benen afgewisseld met meditatieoefeningen. Dit alles onder het motto van Swami Vishnudevananda: “Gezondheid is de echte rijkdom en Yoga wijst de weg ernaar toe”. De sessie wordt afgesloten met een zang en uitleg van het verdere dag en week programma.

Om 10u is er een vegetarische maaltijd. Twee lange matten met daarvoor de al opgeschepte borden zonder bestek en een beker kruidenwater. Paul gebruikt als lepel de achterkant van zijn mobiel. Later blijken er wel lepels te zijn maar de meesten eten met de rechterhand, zoals in India gebruikelijk is. De linkerhand is onrein en handen wassen voor het eten is een must. Het eten smaakt prima, gevarieerd, beetje spicy. Het drinken, lauw water met kruiden, is apart maar past er wel bij.

Na het eten is er een rondleiding door het complex. Dat bestaat naast een grote tempel uit een aantal kleinere tempels, groeps- en individuele accommodaties, een winkel, bibliotheek, en een compleet Ayurvedisch ziekenhuis.

Daarna moeten wij deze 1e dag al even afhaken: Betalen kan namelijk, in tegenstelling tot wat op de website staat, niet met creditkaart en we moeten 3 dagen vooruit betalen. Dus moeten we de "stad" in om te pinnen. Een kleine wandeling bergaf naar het busstation en dan verder. Alleen blijkt Paul's richtingsgevoel door de Yoga behoorlijk van slag. We lopen om en om..., ongeveer 2x de ochtendwandeling, maar nu door de zon. De bus naar Katakada rijdt gelukkig wat rustiger tempo dan zoals we gekomen zijn. Gerrel heeft het idee dat we veel te ver doorrijden. Toch gaat het goed. We vinden snel de ATM, die nog werkt ook. We doen wat kleine boodschappen, zoals een handdoek, theezeefje en wat leuke sieraden. De terugweg zitten we in een Mahindra busje, een soort lokaal Mercedes busje maar dan veel primitiever.

We zijn op tijd voor het avondmaal van 18u. Dat smaakt ook weer onverwacht goed en daarna er is even tijd om op het balkon te zitten.

Om 20u begint weer een Satsang. De directeur, met de mooie naam Natarai, leidt de bijeenkomst. Hij zit in kleermakerszit, alleen op het grote podium, met achter hem de beelden van Swami Sivananda en Swami Vishnudevananda. En centraal: een groot beeld van de 5 armige heilige Lord Shiva, alles fraai verlicht met honderden olielampjes.
Na het zingen van 3 maal “Om” en het openingslied worden we wederom gemaand om zo'n 30 min stil in kleermakerszit te blijven zitten met daarbij alleen maar aandacht voor de ademhaling. Dat valt niet mee. Dan maar wat huisthema's (Paul:) onder de loep nemen: opruimen huis, wel of geen motor in Adam, hoe met zoon Erik om te gaan etc. Ik word zowaar ruw onderbroken door een luid volgend luid “Om”. Dan begint een zang gedeelte. We snappen niets van de tekst en proberen een beetje mee te doen. Dan leest Nataraj met zijn welluidende stem een stukje voor uit één van de boeken van de stichters van de Ashram en legt hij de betekenis uit. Het zijn wijze woorden van iemand die een duidelijk beeld heeft van wat je met yoga en mediteren kunt bereiken: vooral innerlijke rust en stilte (quotesdaddy.com/author/Swami+Sivananda).

Om 21.30 uur is de bijeenkomst afgelopen en hebben we even tijd om te beseffen waarin we zijn terechtgekomen. Het komt niet over als een vakantie, maar het voelt wel goed. Dan is het alras bedtijd, want om 5u gaat de wekker weer!

Nadat we de 1e dag en nacht goed hebben doorstaan, hebben we wat meer vertrouwen dat we deze week goed doorkomen. Het vroege opstaan lukt. We maken wat kleine aanpassingen. De eerste meditatie/satsang moet op de nuchtere maag, maar om te voorkomen dat we bij het mediteren omvallen, starten we de dag met koffie en een koekje. Het lange mediteren is voor Paul wel erg wennen, het zitten in de kleermakerszit levert pijnlijke knieën en enkels op, de rug protesteert tegen het rechtop zitten. Maar met wat verzitten lukt het toch wel. In de week na Sivananda blijkt het toch teveel voor de rug te zijn geweest; ‘s nachts slapen lukt niet zo goed door een pijnlijke onderrug. Na ruim een week trekt dat weg. Ook een enkel protesteert na een week: een beurse plek die wat gaat zweren. Ook dat geneest na een paar dagen. Wel een late waarschuwing om de oefeningen niet zo fanatiek als Paul te doen.

Het eet ritme is ook heel anders, vooral omdat je de programma’s met een nuchtere maag moet volgen en je na een maaltijd ook 30 min moet wachten met eten voor een volgend programma. In plaats van een vroeg ontbijt krijgen we een flinke vegetarische maaltijd om 10u. Die smaakt meer dan uitstekend.

Een van de activiteiten is Karma yoga; later krijgen we uitleg over de verschillende yoga vormen. Voor Karma yoga doe je klussen, bijv. 1u per dag, zonder dat je daar iets voor terugverwacht. Vandaag is dat een grote partij hout van de straat naar een opslag brengen. Er wordt een lange menselijke ketting geformeerd, alleen zijn de blokken wat zwaar. Paul haakt af, niet goed voor zijn rug. Gerrel compenseert door zoveel mogelijk te tillen. Zij laat zich niet kennen.

Er is ook een leuk winkeltje met betaalbare makkelijk zittende kleding, boeken en CD/DVD’s: het wordt een nieuwe bloes voor Gerrel, die na het bijna blootlopen in de dierentuin steeds meer op een Indiase gaat lijken, en een CD met de Sivananda Yoga instructies voor Paul: hij heeft het helemaal te pakken.

Daarna is er gelegenheid voor zwemmen in het stuwmeer. Wel decent: geen bikini (v) of korte zwembroek (m) en voor eigen risico: er zouden krokodillen zitten!? We gaan toch, ook al begint het een beetje te regenen (want natte moesson). Er wordt al gezwommen door een trainer en een cursist. Gerrel vraagt de omstanders (2 andere cursisten) of ze bezwaar tegen een bikinibroekje hebben. Natuurlijk niet, dus trotseerde zij met zwart T-shirt en bikinibroek de krokodillen (wel weer een overtreding!). Paul heeft geen geschikte zwembroek of neemt de krokodillen te serieus: hij blijft op het droge, nou ja, onder een paraplu.

Het vroege opstaan eist wel zijn tol: Paul voert de siësta weer in en duikt na het zwemmen onder de wol. De volgende dagen volgen we het vaste herhalende programma: 6u Satsang, 8u Yoga instructie, 10u super ontbijt, 11u Karma Yoga, 13u Lezing, 15.30u Yoga herhaling, 18u Avondmaal en 20u Satsang. Omdat het zo’n bijzondere ervaring voor ons was zullen we ze ook apart beschrijven.

De Yogalessen voor Beginners (Paul).
In een week tijd worden alle 12 Sivananda-yoga houdingen, de zogenaamde Asanas, aangeleerd. (Er zijn vele duizenden yoga houdingen). Elke ochtend van 8 tot 9.30u is de yoga instructie. ’s Middags van 15.30 tot 17u is er voor beide groepen een herhalingsinstructie. En dit alles in een van de 2 grote en indrukwekkende tempel hallen. De meeste houdingen heb ik nu onder de knie, weliswaar in eigen tempo en zonder helemaal dubbel gevouwen te zijn. Op mijn hoofd staan zoals collega Frank van Luik of alleen op de handen in “kikker houding” lukt me (nog) niet.
De opbouw en het verloop van de lessen is steeds hetzelfde. Je zorgt 5 min eerder te komen, dan ontspannen op rug liggen (de “Savasana houding”), in kleermakerszit een vast openingslied zingen (heel mooi en helder voorgezongen door Annapoora) en dan de oefeningen in oplopende moeilijkheidsgraad: ogen, nek, benen, bekken, rug, etc. Elke oefening wordt afgesloten met een ontspanning in Savasana houding. De instructie is heel duidelijk en compleet. De lenige Franse assistent (Bharatha) laat perfect zien hoe de houdingen opgebouwd worden. Er wordt rondgelopen en de houdingen worden op een prettige manier, niet te fors, gecorrigeerd.
Het laatste onderdeel van de les wordt is een heerlijke lange ontspannings-meditatie, zoals je ook bij Mindfulness en Art of Living tegenkomt, waarna een slotlied gezongen wordt dat eindigt met 3x Shanti

De Yogalessen voor Gevorderden (Gerrel).
Deze lessen zijn zo zwaar en moeilijk dat zelfs de yogaleraar Hari uit Varkala en een Russische die al jaren aan yoga doet, besluiten mee te doen met de beginners; zo ook Gerrel. Twee dagen probeert ze nog ’s ochtends gevorderden en ‘s middags beginners, maar daarna volgt ze alleen nog de beginnerslessen.

De Satsang
De dag begint steeds om 6u met een meditatiesessie met zang: de Satsang. Iedereen wordt geacht hierbij te zijn ook trainers, personeel en soms ook gasten en het duurt tot 7.30u. De dag wordt om 20u op dezelfde manier afgesloten. De hele sessie wordt je geacht in kleermakerszit te blijven. Na het vaste openingslied voor alle programmadelen volgt een lange stilte meditatie van 20 tot 30 min. Hierbij wordt je gevraagd alleen op je diepe (abdomen) ademhaling te letten: 4 tellen in, vasthouden, 4 tellen uit; gedachten voorbij laten gaan zonder er verder aandacht aan te besteden, als bootjes die in de verte voorbij varen. Het is een zeer rustgevende ervaring die tot ruimere en diepere inzichten leidt (zegt Paul!). Het is daarbij een uitdaging om niet op de pijnlijke benen of rug te letten. Na de meditatie volgt het zingen van zogenaamde Chants, onbegrijpelijke Hindu of Sanskriet teksten, die veel herhaald worden. Er wordt op aangedrongen toch mee te doen, ook al is het maar neuriënd. We merken dat de melodieën blijven hangen en een bepaalde rustig serene sfeer oproepen. De dagen na deze week komen de melodieën nog vaak terug, Het zingen wordt meestal begeleid door Kalyani, een oudere westerse dame, in een wit kleed en dito sokken. Zij bespeelt een soort mini orgel op haar schoot en zingt met en heel hoge ijle stem. Zij doet dit duidelijk al heel lang… De snelle stukken worden er ook op djembe en beatring begeleid en dat maakt het zingen heel vrolijk. Na de zang bespreekt de directeur, die voorheen arts in Zimbabwe was, een tekst uit een van de boeken van Swami Sivananda. Hij leest een tekst voor en gaat subtiel in op de betekenis. Hij doet dit op een prettige, open manier en hij heeft daarnaast een fijne stem om naar te luisteren. Het was helaas niet altijd even goed te volgen omdat hij nogal zacht sprak en in een nogal rap Engels.

De wandeling naar de Tempel op de Top.
Op een van de ochtenden zijn we i.p.v. de ochtend chanting van 6-8u een stille meditatieve wandeling gaan maken. We waren gewaarschuwd dat het een steile klim omhoog was naar de tempel die op de top van een nabij gelegen berg is gebouwd. Ik (Gerrel) heb geaarzeld omdat ze zeiden dat het een zware trip zou zijn. We besloten het er toch op te wagen. Helaas had Paul een slechte nacht en besloot hij terug bed in te gaan. Ik ben wel meegegaan met een groep van +/- 20 mannen en vrouwen. De klim was vooral zwaar doordat we een heel lang stuk alleen maar stegen en er geen afwisseling was. Op de top was het uitzicht geweldig. Alleen geen zonsopgang te zien. De zon ging schuil achter de wolken. We zijn allemaal gaan zitten en toen werd er gechant. Doordat mijn buurman yogaleraar Hari uit volle borst meezong, dorst ik ook mee te zingen. Na het zingen vertelde Sandiya dat we deze wandeling waren gaan maken op speciaal verzoek van de moeder van Lani (uit Australië). Lani was op deze dag jarig (30jr). Daarom hebben we op deze top Happy Birthday gezongen. Iedereen omhelsde Lani. Zij was voor de 3e keer in de Ashram Sivananda. De eerste keer was met haar moeder. Ze was speciaal hierheen gekomen om haar verjaardag te vieren!

Na een dag of twee lukte het om de refreinen mee te zingen van de liederen en na 4 dagen zongen we sommige makkelijke liederen helemaal mee. Als we op onze latere trip ergens langskomen waar dezelfde soort muziek te horen is, hebben we gelijk heimwee. Het chanten geeft een prettig licht gevoel.

Al met al was het een volle week. Het feit dat er nauwelijks internet was hielp ons enigszins op tijd naar bed te gaan. Maar, het lukte steeds minder goed om rond 22.00 uur te gaan slapen en daardoor hadden we steeds meer moeite om aan alle programma onderdelen actief deel te nemen. Toch viel het vertrek ons zwaar en kijken we met voldoening terug op deze week. We hebben zozeer de smaak te pakken gekregen dat we in Thailand van 20 tot 25 juli, voor 5 dagen dus, gaan deelnemen aan een Sivananda yogavacation op het eiland Koh Phangan.

• 20 Juli 2014 - 20:37

Peter :

Leuke verslagen! Ik moet ff wennen aan je snor Paul hahaha.
    Groetjes van turningtidePeter.

• 21 Juli 2014 - 05:44

Paul Ff Met Snor:

Hoi Peter, de snor valt verkeerd bij Gerrel, dus ... Veel plezier en succes met de repetities en optredens van Turning Tides, helaas nog ff zonder mij.

• 21 Juli 2014 - 11:44

Lily Martens:

Met plezier gelezen. Geniet maar lekker samen! X Lily

• 21 Juli 2014 - 15:37

Jet Kat:

Hardstikke leuk verslag. Dank jullie wel.

• 22 Juli 2014 - 21:51

Hermine Den Brave:

Toch weer even flink om je moeten lachen Paul: want ik zie het zo voor me: in yogazit, zonder matje en met snor. Dat dat wennen is, snap ik heel goed. Maar gelukkig zijn er wat overtredingen begaan. Ben wel benieuwd: lagen de peuken dan net buiten de muren van het hele gebeuren? Ik ben nl ook ooit een paar dagen in een Ashram, net buiten Bombay geweest en daar was het net buiten de poort regelmatig druk met rokers.
    Ik zag trouwens dat onze jongens van Oranje in Brazilie ook bij de trainingen aan de zonnegroet waren en dat zijn (bijna) kampioenen geworden.
    Wat maken jullie weer een geweldige reis!
    Liefs Hermine

• 24 Juli 2014 - 10:00

Teja Kaarsemaker:

Hi Gerrel en Paul,
    Wat een leuk verslag! Het geeft een goed beeld, en volgens mij wordt je van zingen, wandelen, lekker gezond eten, vroeg naar bed en geen internet, super veel yoga superlenig en ook een beetje heilig. Maar zo'n pas op de plaats doet een mens goed. Heel veel plezier en hartelijke groet Teja

• 25 Juli 2014 - 10:05

J. Kerskes:

Beste Gerrel en Paul, m'n reactie zou kort kunnen zijn: "respect". Heel mooi verslag van de periode die nu weer achter jullie ligt. Gerrel, je spaart Paul door te stellen: Paul zou om 5 u opstaan, Paul zou koffie maken, maar deed hij het ook.Jullie hebben heel wat gezondigd tegen de regels en dan vermoed ik nog dat je er een paar verzwegen hebt. Paul, als je terug bent wordt je dan weer de oude? Kijk die Gerrel van jou kan het wel aan als meesteres maar er zijn duizend houdingen, je hebt er een paar onder de knie en je ligt de hele nacht pijn te lijden. Moeten ook de bedden nog tegen elkaar.Een nieuwtje van het thuisfront. Jullie en onze kleindochter Malika heeft de basisschool nu achter de rug. Ze was hier een tijdje geleden met haar gitaar. Ze had een heel teder liedje gecomponeerd met de ervaringen met deze klas.De meisjes kregen trillende lipjes, de stoere jongens werden stil, de leerkrachten waren onder de indruk. Resultaat: het liedje werd gekozen tot eindlied en gezongen door de leerlingen, begeleid door Malika. Misschien hadden jullie het al via andere kanalen gehoord maar dan is dit een extraatje. Lieve mensen, een goede veilige voortzetting van jullie reis. Groeten uit IJsselstein, Iet, Jacq.

• 25 Juli 2014 - 21:59

Hans Weeda:

... wat zouden jullie goede en leuke reisleiders zijn...

• 29 Juli 2014 - 15:45

Ernst:

Eindelijk de tijd genomen om jullie Sivananda-verslag te lezen. Vertaling van Piketty vandaag afgerond!
    Jullie weten waarschijnlijk dat ik wat yoga betreft een onbenul ben, maar door jullie verslag ben ik toch nieuwsgierig geworden. Leuk geschreven en eerlijk. Wat een geweldige reis maken jullie!
    Veel liefs en nog een mooi vervolg,
    Ernst.

• 03 Augustus 2014 - 10:21

Frank:

Hé Paul en Gerrel,
    Wat een goed geschreven en uitgebreid verlag. Leuk om te lezen. Een week is veel te kort natuurlijk, maar een goed begin! Yoga kan altijd en overal en iedere dag waar en met wie je ook bent. Paul, nog bedankt voor je compliment! Veel plezier en inspiratie voor het vervolg van jullie reis.
    Groetjes en liefs van Frank en Eva