6: Reis Ko Chang naar Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Gerrel en Paul Wissink - de Ridder - WaarBenJij.nu 6: Reis Ko Chang naar Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Gerrel en Paul Wissink - de Ridder - WaarBenJij.nu

6: Reis Ko Chang naar Laos

Door: P/G

Blijf op de hoogte en volg Gerrel en Paul

07 Augustus 2008 | Laos, Vientiane

Met de nodige tegenzin verlaten we dit mooie eiland en reizen we met hulp van Ad via een volle Ferry en een luxe bus retour naar Bangkok. Het wordt een race tegen de klok om op tijd in het Dental hospital te zijn, voor de controle van onze beide patienten. We zien onderweg het ziekenhuis liggen, maar mogen niet voor het eindpunt uit de bus! Dankzij een prima en goedkope taxichauffeur zijn we om klokslag 18.30u in het ziekenhuis waar blijkt dat het er allemaal prima uitziet. Snel ompakken in de guesthouse van week 1 om optijd te zijn voor de nachttrein naar Chiang Mai. Daar blijkt de nieuwe broek van Gerrel niet tegen de treinwc opgewassen; hij is bijna doogespoeld. Paul ziet af van reparatie... De slaaptrein is een zeer verre voorloper van de moderne couchettes; stoffig, rumoerig, veel kedeng, kedeng. Toch zien we kans aardig wat te slapen.

In Chiang Mai verblijven we in Guesthouse Pataya; een leuk weerzien na plm 2,5 jaar met de vloeiend frans sprekende eigenaar . Het is nog steeds een prachtige plek om te vertoeven. Wandelend en snoepend van de lekkernijen halen we herinneringen op. Via monseigneur Pol boeken we een mooie reis naar Luang Prabang in Laos. Dat betekent weer vroeg op en met de pickup service naar de snelle minibus. Samen met onze franse reisgenoten JeanClaude en Marie-Lea stappen we aan boord van een "gewone" schudbus zonder airco en geen ramen die open kunnen. De bus is allesbehalve snel en stopt bovendien regelmatig om mensen op te pikken en af te zetten. We zouden om 17.00u aankomen maar dat wordt uiteinndelijk 20.00u. Onderweg blijkt Paul de sleutel van het GH niet te hebben ingeleverd, dat blijkt als we onze teleurstelling over de rit aan mr Pol melden. Hij verzekert dat alles goed komt.. Op het eindpunt, Chiang Kong worden we opgepikt en afgeleverd bij guesthouse Boom. Inmiddels regent het pijpenstelen, het is immers natte moesson! De kamer is spartaans, het inbegrepen eten is simpel, maar we zijn blij met het goede einde (sofar). De fransen minder, want zijn wakker gehouden door grote groep gasten die om 5u ‘snachts (in de regen) aankwamen en waarvoor geen kamer was, dus maar aan het Changbier en erg lawaaierig. De volgende morgen vroeg ontbijt en op pad de grens over. De grens wordt gevormd door de woeste Mekong rivier. Na uitreisstempel van Thailand (LTU Dusseldorf dus niet wilde aannemen!) steken we met smalle lange open wioebelboot met water op de bodem de Mekong over. We hebben geen dollars voor het visum voor Laos, dus Paul achterop brommer, de banken af: lukt. In de stromende regen gaan we van hokje naar hokje; formulier, stempel, nieuw formulier, wachten.. en alles komt goed wordt steeds verzekerd en waarempel, het lukt allemaal en we zijn in Laos.
We schepen vervolgens in op de slow boat die ons via PakBeng naar Luang Prabang vaart: 2 dagen lang op een oude verbouwde houten vrachtboot. Twee dagen verplicht niets doen en alleen maar genieten van het voorbijtrekkende mooie landschap en van het gezelschap aan boord. Het lijkt van tevoren lang maar de tijd vliegt voorbij, ...voor ons tenminste...de zoon van 13 van onze franse achterburen dacht daar heel anders over !!!

Inmiddels zijn we in Vientiane de hoofdstad van Laos en lopen we dus nu al wat achter in ons verslag.

• 07 Augustus 2008 - 17:40

Ivonne:

Heerlijk om jullie berichtgeving te lezen vanuit een zeer regenachtig Maine! Voor mij een feest der herkenning!! Liefs,nogmaals groeten aan Erica! Ivonne

• 07 Augustus 2008 - 20:01

Kees Wijnen:

Het is hier koud. 19 gr en noodweer. (alles is relatief)

• 07 Augustus 2008 - 20:56

Frans Daams:

Hallo Paul en Gerrel,

Leuk dat ik mag meelezen over jullie wereldreis. Ben net een dag terug uit Bangkok dus heb ik jullie nooit kunnen ontmoeten. Ben twee weken geleden naar Bangkok gevlogen en ben daarna over land naar Cambodia getrokken, eerst naar het beroemde Angkor Wat en daarna naar Pnom Penh om de killing Fields te zien.Toen met het vliegtuig terug naar Bangkok nog twee dagen rond gehangen op de Pat Pong nightmarket, en nu terug in het regenachtige Amsterdam.
    Vertel meer over Laos daar wil ik graag ook nog een keer heen.
    Veel reisplezier!

• 08 Augustus 2008 - 06:54

Erica Verhagen:

Geniet van jullie verslag, veel liefs!

• 08 Augustus 2008 - 12:21

Simon:

Hi, leuk weer om te lezen hoe en wat. Die slowboat naar luang prabang moet fantastich zijn, de speedboat wil je ook echt niet meemaken! (Paul misschien wel) Als jullie nu daar zijn gaan jullie vast en zeker ook naar Vang Vieng, dan zeker gaan tuben en de beide watervallen verkennen. Be safe! en veel plezier,

liefs

Simon

• 09 Augustus 2008 - 19:25

Willie De Groot:

Via Yvon (fanclub) jullie link gekregen, nu kan ik jullie ook volgen. Leuk!
    Het klinkt allemaal best veel, ondernemers zjn jullie hoor.
    Veel plezier nog.
    warme groetjes Willie