10 Het Nieuwe Kastensysteem - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Gerrel en Paul Wissink - de Ridder - WaarBenJij.nu 10 Het Nieuwe Kastensysteem - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Gerrel en Paul Wissink - de Ridder - WaarBenJij.nu

10 Het Nieuwe Kastensysteem

Door: P/G

Blijf op de hoogte en volg Gerrel en Paul

23 Augustus 2008 | Vietnam, Hanoi

In Hanoi ben ik ingewijd in het nieuwe kastenstelsel dat 7 kastes kent. Hieronder van hoog naar laag:

1) SUV met geblindeerde ramen en blinkend schoon gepoetst door personeel
2) Bussen
3) Taxi's
4) Auto's
5) Brommers
6) Fietsen
7) Voetgangers = paria's

Als voetganger behoor ik dus tot de laagste kaste, de paria. Daarom loop ik midden op straat. De stoep is namelijk gereserveerd voor de dwars geparkeerde brommers. Als ik wil oversteken op een zebrapad en mijn voetgangers licht op groen staat, word ik daar weggetoeterd door bromfietsers die door rood zijn gereden en /of de hoek om scheuren (er zijn al toeters te koop die zorgen voor een claxonserenade zonder dat je je vinger hoeft te vermoeien) .

Omdat de brommers verre in de meerderheid zijn ( fiets is een uitstervend soort in dit kastenstelsen), ondervindt de voetganger daar de meeste hinder van.

Als echter een brede SUV (bijvoorbeeld zowaar een HUMMER) zich door de nauwe straten van het oude Hanoi perst gaat alles hiervoor opzij en drukken de brommers zich plat tegen de muur of half in de winkeltjes.

Een andere manier om ruimte op straat te verkrijgen is wanneer een open vrachtauto van de politie met agenten achterop passeert. Dan verdwijnen zowel de brommers als sneeuw voor de zon van de stoep, als ook de illegale(?) straat verkopers en restaurantjes die tafeltjes en stoeltjes op straat uitstallen....direct achter de politieauto, onder het zicht van de agenten in de bak, wordt de boel wordt weer op zijn plek gezet als tevoor.....

De hogere kastes rijden ook graag aan de verkeerde kant van de weg of tegen het verkeer in...

In Hanoi van een oogetuige gehoord dat een taxi (kaste 3) een brommer (5) had aangereden, waarbij de vrouwelijke passagier van de brommer afviel (&) en de taxi doorrreed en de passagier languit midden op straat gewond achterlatend. De brommer rijder zette zijn brommer recht en zette de achtervolging in van de taxi....de vrouw lag nog steeds gewond op straat en niemand hielp haar.... het verhaal vertelt niet hoe het verder ging...ik hoop dat het "goed" afliep ...

Ik heb het geluk dat mijn paria partner het een sport vindt om mij veilig door de heksenketel van toeterende brommers, taxis, riksja's, bussen en auto's te laveren. Menig Vietnamees bejaard vrouwtje heeft ook dankbaar gebruik gemaakt van de diensten van deze ridderheer in het verkeer, door samen met ons over te steken. Het lieft zou hij zelf op zijn knetterende Amsterdamse motorfiets de brommers en de rest een poepie willen laten ruiken...!

Vandaag zitten we te ontbijten voor ons hotel en daar komt een SUV aangereden. Bij ons buurhotel moesten de vietnamese gasten hun eettafel verlaten omdat de SUV met zijn neus pal voor het hotel wilde parkeren en dat terwijl wij aan een breden 4 baans weg zitten waar ongeveer 1 auto per kwatier overheen rijdt en waar niemand staat geparkeerd!!!

Dagelijks zien wij dit soort voorbeelden en ze blijven mij opvallen omdat het voor mij als voetganger niet meevalt om hier me te verplaatsen.

Het is het recht van de sterkste in zijn meest primitieve vorm en dat onder de vlag van vooruitgang.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerrel en Paul

Het verhaal van de backpackers reis 2019 van Gerrel en Paul

Actief sinds 11 Juli 2008
Verslag gelezen: 487
Totaal aantal bezoekers 117261

Voorgaande reizen:

02 Januari 2019 - 13 Maart 2019

Afrika 2019

29 Maart 2018 - 09 Mei 2018

Nicaragua 2018

14 November 2016 - 19 Februari 2017

Azië 2016-2017

18 Juli 2015 - 22 Oktober 2015

Zuid Amerika 2015

26 April 2014 - 22 Augustus 2014

Azië 2014

02 Juli 2012 - 24 Oktober 2012

Zuid+Midden Amerika 2012

15 Juli 2010 - 15 Oktober 2010

Midden Amerika 2010

14 Juli 2008 - 06 Januari 2009

Azie 2008

Landen bezocht: