Working Holidays in Runs N Roses, Phaksong bij Pha - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Gerrel en Paul Wissink - de Ridder - WaarBenJij.nu Working Holidays in Runs N Roses, Phaksong bij Pha - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Gerrel en Paul Wissink - de Ridder - WaarBenJij.nu

Working Holidays in Runs N Roses, Phaksong bij Pha

Door: P/G

Blijf op de hoogte en volg Gerrel en Paul

27 September 2008 | Maleisië, Kuala Lumpur

Working Holiday, 3-10 sept 2008

In de informatie van Joho Travel Abroad Service hebben wij gelezen over dit Eco Lodge project “Runs N Roses” (www.runsnroses.com) dat gasten de mogelijkheid biedt om een week actief mee te helpen in en rond de Guest House in ruil voor korting op de accomodatieprijs. De opbrengsten van dit Eco project zijn bestemd voor de stichting the Thai Child Development Foundation (www.thaichilddevelopment.org), een organisatie die zich met lokaal ontwikkelingswerk bezig houdt op de gebieden sociaal werk, gezondheidszorg en educatie.
Bij aankomst in de Guest House was er een andere gast, een belgische fysiotherapeut, die er al 10 dagen was en die zich niet zo positief uitte over de organisatie. In combinatie met het verhaal in het gastenboek van Mia en Wim (juli/aug 2008), waren wij wat voorzichtig. Op onze 2e dag bleek bij ons ontbijt de belg vertrokken en waren wij de enige gasten. Na het ontbijt kregen wij van Rose een hele uitgebreide voorlichting over haar project. Wij waren onder de indruk van haar enthousiame en professionaliteit. Daarom kozen wij voor de formule "working holidays": 3 uur per dag werken, 5 dagen per week en 2 dagen vrij. Na een rondleiding door Tent (thaise vrijwilliger) over het terrein, hebben wij met Rose de klussen besproken die wij op ons zouden nemen. Er was een ruime keus op allerlei terreinen. Wij kozen voor: 1. het voorzichtig afbreken van de pergola tegenover de ingang van de receptie, die een week eerder was ingestort en het weer opbouwen ervan, 2. het aanleggen van een vuurplaats voor onze bungalow (nr 2) met krukjes eromheen, 3. het fatsoeneren van de tuin van bungalow 2.
De eerste dag hebben we heerlijk van de zon en het kristal heldere water in de rivier genoten en geluierd bij onze bungalow. Op vrijdag besloten we met de pergola te beginnen en was er discussie over de aanpak van de klus. Wij kregen de vrijheid om het op onze manier te doen. Wij kozen ervoor eerst de bestaande ingestorte pergola te ontmantelen (voorzichtig de klimplanten losgehaald voor hergebruik en aan de kant gelegd). Dezelfde dag zijn we 's middags begonnen met het snoeien van planten voor onze bungalow. De grond is hier zo vruchtbaar dat planten snel groeien en elkaar wegdrukken. Zo bleek achter een paar grote bananenbladeren een zeer bijzondere bloem schuil te gaan (zie foto).

Rose had aangegeven een betonnen ring te willen gebruiken voor het maken van de vuurplaats en zou iemand vragen de ring bij onze bungalow neer te leggen en de zitjes zouden omgekeerde voetstukken van betonnen paaltjes gebruikt worden. Maar zover is dit helaas nooit gekomen, want het is niet gelukt de ring bij de bungalow te krijgen. We kwamen er ook al snel achter dat we meer van plan waren dan in de voorgenomen 5 x 3 uur te realiseren was. Wat uiteindelijk wel gelukt is (in wel meer dan deze 15 uur):
- Opknappen tuin bungalow 2, inclusief vrijmaken van paden en wegwerken betonnen resten van de vorige vuurplaats.
- De trap van bungalow 1 naar bungalow 2 vrijgemaakt van overwoekerende planten.
- Een stevige basis gelegd voor de nieuwe pergola; de achterpalen staan, de voorpalen zijn op maat gezaagd, de gaten ervoor in de grond gehakt, de rest ligt klaar (*).
- Planten voor de receptie verpot.
- Koelkast restaurant ontdooid en schoongemaakt.
- Boekenkast bij receptie geschraagd (de onderste plank moet nog gerepareerd worden).
- Verwijderen bananenboom bij bungalow, die het zicht ontnam op een elegante papayaboom.
*) Omdat Rose in Bangkok was, hebben wij de klus van de pergola met de plannen overgedragen aan Hugo, de nederlandse vrijwilliger die er sinds zaterdag is en 2 maanden blijft.

Wij vonden het geweldig om hier zo te klussen, vooral vanwege de vrijheid die wij hierbij kregen. We kunnen ons echter wel voorstellen dat anderen zich aan hun lot overgelaten zouden voelen….. Zo moesten wij om aan gereedschap en materialen te komen het hele terrein verkennen. Hierdoor en door de vele intensieve regenbuien is alles veel langzamer gegaan.
De combinatie werken en ontspannen is ons goed bevallen. Hoogtepunt voor ons was de Thaise crematie die wij op zaterdag hebben bijgewoond in het dorp Paksong. Deze ervaring staat trouwens ook uitgebreid beschreven in het boek "Phra Farang, an english monk in Thailand". Dit boek staat bij de receptie; een absolute aanrader om het echte Thailand beter te begrijpen.We hebben de omgeving (Rocky River/Phota Hin Chang en Haew Lome Waterval) verkend met de 2 mountainbikes die bij Runs N Roses vrij ter beschikking staan, een hele mooie, maar wel pittige tocht (hadden wij 's ochtends misschien te hard gewerkt...?).

Wij vonden onze bungalow fantastisch door de privacy, het eigen strand bij de rivier, het vrije uitzicht over de heuvels, midden in de natuur. Ook de inrichting was mooi; simpel en artistiek. We hebben genoten van prachtige sterrennachten en hebben tientallen vuurvliegjes in het donker zien dansen (nu ik dit schrijf landt er een op het toetsenbord...). Minder blij waren wij met de vele kikkertjes die onze bungalow bezochten en die we vonden in de douche, de kast, Gerrels handtas, op ons bed.... we hebben een streng uitzettingsbeleid gehanteerd....
Iedere dag kregen wij 3 overheerlijke thaise maaltjden voorgeschoteld. Bijna steeds andere gerechten (van gebakken bloemen tot exotische viskoekjes) en in behoorlijk grote porties. Wij zullen deze heerljike maaltijden van kokkin Moon heel erg missen! Met haar man Hadjai zijn wij maandagochtend meegereden naar Phato om te pinnen (wij) en bouwmateriaal te kopen (Hadjai).

Kortom, een super week in een paradijselijk oord, ver van de bewoonde wereld, en ver van het slechte wereldnieuws. Een absolute aanrader voor natuurliefhebbers, rustzoekers, idealisten enz.

We vonden het heel bijzonder dat Rose vloeiend Thais spreekt en zo haar team direct kon aansturen. Het viel ons wel op dat er een groot verschil is in de bevlogenheid, werkhouding (bijv bij regen meteen naar binnen) en werktempo tussen de Thai en Europeanen. Op een gegeven moment stonden wij ons onder de stromende regen in het zweet te werken indirect om zijn land(genoten) te helpen, terwijl een knul van een jaar of zestien spelletjes zat te doen op de PC en af en toe zat te zuchten van verveling….. Hij zat op krap 3 meter van ons vandaan…..na een uur of vier vond hij zeker zelf ook dat wat toetlichting op zijn plaats was en zei hij dat hij een vrije dag had van teaching… Toen Roos er was werd er duidelijk harder gewerkt door haar medewerkers….wij hebben bewondering voor Roos’s ondernemingslust, haar idealisme, enthousiasme en doorzettingsvermogen. Wij wensen haar en haar Thaise team alle succes voor in de toekomst!

• 27 September 2008 - 20:02

Diny:

Leuke spannende verhalen van jullie.dank je voor het meereizen.Bij dit verslag wordt m`n getemde reislust behoorlijk geprikkeld.
    reizen en werken tegelijk!
    lieve groet van mij.